سبک عربی در معماری داخلی

سبک عربی در معماری داخلی

سبک عربی در معماری داخلی

سبک عربی در معماری داخلی

سبک عربی در معماری داخلی : در معماری داخلی ویژگی‌های فرهنگی هر نقطه از جهان جلوه‌ی زیادی پیدا می‌کند. به همین خاطر سبک‌های متنوعی از معماری منسوب به فرهنگ‌های مختلف وجود دارد. در این بین بی‌تردید سبک عربی در معماری داخلی از باشکوه‌ترین و مجلل‌ترین سبک‌ها با شمار می‌رود.  این سبک معماری به شکل تلفیقی از معماری داخلی شرقی و غربی می‌باشد. به همین خاطر علاوه بر کشورهای عربی در سایر کشورهای جهان نیز از این سبک معماری داخلی استفاده می‌شود. چنانچه شما نیز مشتاق آشنایی با این سبک هستند با ما تا انتهای مطلب همراه شوید.

بیشتر بخوانید : دوره معماری داخلی

پیشینه سبک عربی در معماری داخلی:

طراحی بخش‌های داخلی ساختمان به سبک عربی بسیار قدیمی می‌باشد. در طراحی داخلی عربی از فرهنگ‌ها و معماری کشورهای دیگر نظیر ایران، هند و مراکش الهام گرفته است. حتی رگه‌هایی از معماری داخلی اسپانیایی نیز در آن مشاهده می‌شود. ریشه معماری به سبک عربی تا قرن هفتم میلادی قدمت دارد. البته با گذشت زمان معمار عربی نیز تکامل پیدا کرده و جذاب‌تر از قبل شده است. در دوران اسلام اما معماری و طراحی داخلی به سبک عربی به اوج شکوفایی خود رسید. شکوه این دوران را به خوبی در مساجد و مدارس و کاخ‌های آن دوره می‌توان مشاهده نمود. عناصر اصلی در معماری عربی آن زمان عبارتند از:

  • مقرنس
  • رواق
  • مشربیه
  • زلیجه

می‌باشد. سیر تکاملی در این سبک معماری داخلی تا انقلاب صنعتی نیز ادامه پیدا کرده است.

شاخصه‌ها:

هر سبک از معماری با شاخصه‌های منحصر به فردی در جهان شناخته می‌شود. معماری داخلی به سبک عربی نیز از این قاعده مستثنی نیست و ویژگی‌هایی مخصوص به خود دارد. شناخت این شاخصه‌ها در درک و شناسایی هر چه بهتر معماری داخلی عربی به ما کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید : کاربرد انواع خطوط در طراحی لباس چیست؟

1- خط نویسی و الگوهای اسلامی:

اولین مشخصه‌ای که برای این سبک معماری می‌توان برشمرد الگوهای پیچیده و استفاده‌ی تزئینی از خط است. این الگوها را در تمام قسمت‌های فضای داخلی اعم از دیوارها- سقف و کف ساختمان می‌توان مشاهده کرد. چهار شکل دایره- مربع- چند ضلعی و ستاره از اصلی‌ترین اشکال هندسی مورد استفاده در سبک عربی هستند. با تکرار این اشکال در قابل الگوهایی پیچیده  شکل می‌گیرد. هم الگوها و هم خطوط استفاده شده در فضای داخلی از دقت بالای ریاضی و مهارت هنری کامل برخوردار هستند. در نتیجه این سبک از معماری داخلی سال‌هاست که درخشش و جایگاه خود را حفظ کرده است.

2- گنبدها و طاق‌ها:

بیشتر طراحی داخلی به سبک عربی دارای طاق و گنبدهایی هستند که حس عظمت را القا می‌کنند. این مشخصه از طریق آیتم‌های مختلفی مانند:

  • گچ‌کاری‌های شگفت انگیز
  • موزائیک‌کاری‌ها
  • نقوش عربی تزئین شده

به بیننده منتقل می‌شود. خلاقیت و مهارت طراحان عربی در به کارگیری این آیتم‌ها به خوبی قابل مشاهده است. به گفته بسیاری از اهل فن هر طاق و گنبدی در معماری عربی دروازه‌ای به دنیایی از زیبایی‌ها است.

3- استفاده از مبلمان و بافت‌های لطیف:

قطعا دکوراسیون داخلی نیز باید با سبک عربی معماری داخلی هماهنگ باشد. بافت‌های لطیف در لوازم داخلی ساختمان از جمله مبلمان از دیگر ویژگی‌های مخصوص به سبک عربی است. همچنین در اغلب موارد از ترکیب‌ رنگ‌های شاد و زنده در فضا استفاده می‌کنند. مخمل- ابریشم غنی و رنگ‌های طلائی و برنزی در فضای داخلی به سبک عربی بیشتر دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید : دوره جامع داخلی

4- نورپردازی:

یکی از عناصر مهم و روح‌بخش در طراحی داخلی عربی قطعا نورپردازی می‌باشد. هدف اصلی از نورپردازی در سبک عربی معماری داخلی به وجود آورن فضایی دوستانه و گرم است. در واقع از نورها در این سبک معماری داخلی همان استفاده‌ی از رنگ‌ها به عمل می‌آید. در نتیجه فانوس- لوستر و دیوارکوب‌ها برای فضاهای داخلی به سبک عربی انتخاب‌های مناسبی هستند. البته با ترکیب نور با فلزاتی مانند نقره- مس و برنز پیچیدگی خاص این سبک رعایت می‌شود.

چه نشانه‌های از در معماری داخلی مخصوص به سبک عربی است؟

یکی دیگر از راه‌های شناسایی این سبک از معماری داخلی توجه به نشانه‌ها است. سبک عربی نشانه‌هایی را در دل خود دارد که جلوه‌ای شکوهمند به آن می‌دهند. در ادامه با برخی از مهم‌ترین نشانه‌های این سبک از معماری داخلی آشنا خواهیم شد.

1- ترکیب کردن عناصر جدید و قدیمی با هم:

معماری داخلی عربی مهارت زیادی در ترکیب عناصر قدیمی و نو با هم دارد. به طوری که یکپارچگی کلی فضا همچنان حفظ شده و در عین حالت حسی از مدرنیته نیز القا می‌گردد. از نظر کارشناسان معماری داخلی فضاهایی که به سبک عربی طراحی شده‌اند بدون تضاد هستند. در واقع با وجود استفاده از عناصر قدیمی و جدید کنار هم هیچ تضاد آزاردهنده‌ای به چشم نمی‌خورد.

بیشتر بخوانید : معماری داخلی یونان

2- انتخاب رنگ‌ها به صورت داستانی:

اشاره کردیم که رنگ‌های زنده و گرم از مشخصه‌های مهم این سبک هستند. انتخاب داستانی رنگ‌ها موجب می‌شود در سبک عربی معماری داخلی، حس و حال مدرن نیز القا گردد. ترکیب این چنینی از رنگ‌ها حتی در آیتم‌های مختلف محیط مانند رنگ:

  • مبلمان
  • پرده‌ها
  • بالشتک‌ها

نیز رعایت می‌شود.

3- تمرکز روی جزئیات معماری داخلی:

در این سبک معماری داخلی توجه بسیار ویژه‌ای بر روی جزئیات به کار رفته در فضا وجود دارد. توجه به جزئیات در سبک طراحی داخلی عربی تا در نظر گرفتن دستگیره‌های درب‌ها نیز پیش می‌رود. در واقع هیچ آیتم و فاکتوری در این سبک از معماری داخلی از قلم نخواهد افتاد. همچنین برای ایجاد یک فضای غیرمنتظره در طراحی داخلی عربی می‌توان از فاکتورهای مراکشی استفاده کرد. به عنوان مثال کف‌پوش‌ها یا دیوارهای آشپزخانه و حمام از جنس کاشی‌های مراکشی باشد.

4- توجه و به کارگیری خط عربی:

خط عربی را می‌توان به منزله‌ی یک هنر تمام عیار در نظر گرفت. از این استفاده از آن در معماری داخلی از نشانه‌های سبک عربی به شمار می‌رود. خط عربی می‌تواند در قالب یک تابلو یا قالیچه در فضا به نمایش گذاشته شود. همچنین روی اشیاء مختلفی نظیر گلدان یا سرامیک هم از خط عربی در این سبک معماری داخلی استفاده می‌شود.

سخن پایانی:

این سبک دارای شاخصه‌ها و نشانه‌های ویژه‌ای است. تمام این مشخصات و نشانه‌ها در جهت رسیدن به فضایی گرم و مجلل و باشکوه استفاده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: معماری داخلی در دبی

به این محصول امتیاز دهید

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.